Ortodonti

OrtodontiOrtodonti; Latince'de "düzgün diş" anlamına gelmektedir. Genel olarak; çocuklar ve yetişkin bireylerin diş ve çene yapılarında meydana gelen bozuklukların teşhisi, tedavisi ve önlenmesi için uğraşan bir diş hekimliği dalıdır. Bu işlemler,ortodonti alanında özel eğitim almış ve "ortodontist" olarak tanımlanan kişiler tarafından gerçekleştirilmektedir.

Ortodontist; dişlerin ve çenelerin kötü pozisyonlarını, ortodontik tedavi için hazırlanmış çeşitli aygıtlar ve teller yardımıyla düzeltir. Hastaya güzel bir yüz estetiği ve etkileyici bir gülüş kazandırmak, sağlıklı bir çiğneme ve konuşma için gerekli olan diş ve çene ilişkisini elde etmek, ortodontistin temel hedefleri arasındadır.

Ortodontik Tedavinin Önemi

Ortodontik tedavi ile dişler çene kemiği üzerinde düzgün bir şekilde yerlerini alırken kapanış bozukluklarından kaynaklanan çene eklemi, baş, boyun ya da başka organlara yansıyan ağrılar yok olur. Kişiye iyi bir çiğneme fonksiyonu kazandırılarak özellikle mide problemleri gibi sindirim sistemiyle ilgili sorunlar giderilebilir. İyi konuşmak ve sesleri doğru çıkarabilmek için, düzenli bir diş-çene ilişkisine sahip olmak gereklidir.

Konumlarında bozukluk olan (ileri-geri, ya da yan yatmış) dişleri tam olarak temizleyebilmeniz mümkün değildir. Tam temizlenemeyen dişler ise çürük adayıdır. Ortodonti dişleri düzgün sıralarken, dişlerinize daha iyi bakım yapabilmenizi sağlar, böylece çürük riski azalmış olur.

Ortodontik Tedavinin Yaşı Nedir?

Dişler sağlıklı olduğu sürece hem çocuklara hem de yetişkinlere ortodontik tedavi uygulanabilir. Ancak bazı problemlerin çözümü büyüme ve gelişim döneminde daha kolay olduğu için çocukların 7 yaşından itibaren ortodontik muayeneden geçmesi önerilir. Bazı ortodontik problemlerin tedavisi erken dönemde daha kolaydır. Bu nedenle tüm daimi dişlerin sürmesini veya büyümenin sona ermesini beklemek tedaviyi bazen zorlaştırır.

Gelişen teknoloji, çocuklukta yapılamayan ortodontik tedaviyi yetişkinlikte mümkün kılmaktadır. Aslında dişleri ilgilendiren tedaviler hemen her yaşta yapılabilir; yeter ki dişler ve dişeti sağlıklı olsun. Ancak çene kemiklerini ilgilendiren anomaliler ileri yaşlarda ancak ameliyatla düzeltilir.

Ortodontik Tedavi Süresi

Genel olarak ortodontik apareylerle yapılan aktif tedavi 1-3 yıl sürer. Ancak bu süre, hastanın büyüme ve gelişim dönemine, kapanış bozukluğunun derecesine, hastanın ağız bakımına, tedaviye ve doktorun önerilerine ve randevu tarihlerine uyumuna bağlıdır. Ağır olmayan bozukluklar daha kısa sürede tedavi edilebilir ve bazı bireyler ortodontik tedaviye daha kısa sürede cevap verir.